اطلاعات اسم فیروز

جنسیت پسر
نام به انگلیسی firuz
تلفظ نام به انگلیسی /firuz/
تلفظ به فارسی فیروز
افراد دارای این نام 102,081
ابجد 303
ریشه نام فارسی، عربی
 

ریشه اسم فیروز

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام فیروز فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " فیروز" تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام فیروز به صورت “ /firuz/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام فیروز بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام فیروز


معنی اسم فیروز در فرهنگ فارسی عمید:
فیروز = فیروزه
 
معنی اسم فیروز در لغت نامه دهخدا:
فیروز دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان مشهد که دارای ۳۶ تن سکنه است . آب آن از چشمه و محصول عمده اش غله و بنشن است . آن را اهالی ، «پیروزآباد» نیز گویند.  فیروز مطابق روایات مورخان اسلامی ازجمله ثعالبی ، نام یکی از پادشاهان سلسله ٔ اشکانی است.
 
معنی اسم فیروز در فرهنگ فارسی معین:
پیروز، برنده.
 
معنی اسم فیروز در فرهنگ اسم ها:
معنی: پیروز، برنده، غالب، فاتح، ( اَعلام ) [قرن اول هجری] از ایرانیان یمن، والی صنعا در زمان معاویه، که نوشته اند در زمان پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) به مدینه رفت و مسلمان شد، پس از آن به یمن بازگشت و در زمان عمر به مصر رفت، ( در اعلام ) نام سه تن از پادشاهان ساسانی، نام مبارزی ایرانی، مظفر و منصور
 
معنی اسم فیروز در ثبت احوال:
۱- پیروز؛ ۲- (اَعلام) [قرن اول هجری] از ایرانیان یمن، والی صنعا در زمان معاویه، که نوشته‌اند در زمان پیامبر اسلام(ص) به مدینه رفت و مسلمان شد، پس از آن به یمن بازگشت و در زمان عمر به مصر رفت.
 

حروف ابجد نام فیروز

ابجد نام فیروز شامل عدد " 303 " و ابجد وسیط آن شامل عدد " 39 " و ابجد صغیر آن شامل عدد " 24 " می گردد.
 

نام های هم آوا با اسم «فیروز»

فیروزه
افروز
پیروز
سیروس
فراز
فیصل
نوروز
فرج
شهروز
فیروزمهر
پیروزه
فیروزمند
محمدفیروز
 

نام افراد مشهور با اسم «فیروز» 

نام کسوت
فیروز بهجت محمدی بازیگر
فیروز مشرقی شاعر
 

خصوصیات کلی اسم فیروز

رنگ نام فیروز زرد می باشد. اگر بخواهیم اشاره ای به مهمترین و بارزترین ویژگی نام فیروز بکنیم هوش بسیار زیادی است که این افراد دارند. همین هوش بسیار بالا و موقعیت سنجی های دقیق موجب شده است که خوش بینی بسیار زیادی به زندگی و موقعیت هایی که با آنها روبرو می شوند داشته باشند و در نتیجه موفقیت های بسیاری را به دست آورند. شخصیت بسیار والای این افراد که با هوش بسیار زیاد آن را ایجاد کرده اند موجب شده است که دوستان زیادی در اطراف خود داشته باشند و اصطلاحا دور و بر آنها همیشه پر  از دوست و آشنا باشد. اگر نام شما هم فیروز است سعی کنید که در رسیدن به اهداف خود ابتدای مسیر را صحیح و درست  آغاز کنید چرا که هوش بسیار بالای شما میتواند تضمینی برای رسیدن به بزرگترین اهداف و بزرگترین موفقیت ها  باشد.


منبع: راسخون